• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

5 Tips voor een optimale AdWords Campagne

Zoekmachine adverteren

Veel bedrijven hebben een Google AdWords campagne om meer traffic voor hun website te genereren. Echter kan zo’n campagne aardig in de kosten lopen. Het is natuurlijk altijd van belang dat er zo veel mogelijk uit een campagne wordt gehaald, voor zo min mogelijk geld. Het is vaak lastig om te bepalen of uw AdWords campagne wel optimaal presteert. In deze blog geven wij u 5 concrete tips om uw AdWords campagne zo effectief mogelijk te maken.

1. Vergelijk AdWords KPI’s met branchgemiddelden
Als u goed wilt beoordelen of uw campagne het gemiddeld goed of slecht doet, heeft u vergelijkingsmateriaal nodig. De belangrijkste KPI’s in AdWords die u kunt vergelijken zijn: CTR, CPC, CPA, en Conversion Rate. Helaas levert Google deze gemiddelden niet aan. Echter zijn deze cijfers wel af te leiden aan de hand van een steekproef. Een steekproef voor het verkrijgen van gemiddelde AdWords cijfers moet bestaan uit duizenden AdWords campagnes om zo tot representatieve gemiddelden te komen.

Waarschijnlijk heeft u zelf niet de mogelijkheid om zo’n steekproef op te zetten. Gelukkig zijn er een aantal bedrijven die dit wel kunnen en deze informatie met de wereld delen. In de tabel hier onder vindt u de branchgemiddelden van een steekproef uitgevoerd door Wordstream. Deze cijfers uit 2016 zijn verworven uit 2367 Amerikaanse accounts. De werkelijke gemiddelden in Nederland kunnen dus licht verschillen. Echter zullen de daadwerkelijke gemiddelden niet drastisch verschillen van de cijfers uit Amerika.

Branchgemiddelden AdWords

Branchgemiddelden Google AdWords

U ziet hier bijvoorbeeld dat u bij een AdWords campagne in de auto-branch een gemiddelde CTR van 2.14% zou moeten kunnen halen en een gemiddelde CPA van €56.07. Mocht uw gemiddelde CTR hier nou onder zitten, dan weet u dat er ruimte is voor verbetering. Probeer bijvoorbeeld bij een lage CTR te kijken naar de advertentieteksten, op welke plekken de advertenties komen te staan, de relevantie van uw advertentie, etc.

2. Optimaliseer kwaliteitsscores in Google AdWords
Kwaliteitsscores zijn cruciaal voor de effectiviteit en kosten van uw campagne. Kwaliteitsscores worden door Google geschat aan de hand van de relevantie van uw advertenties bij de zoekwoorden waar u op adverteert, de CTR’s van uw advertenties, en of uw advertenties goed aansluiten bij uw landingspagina’s. Ook de bouncerate is hierbij erg belangrijk. Voor meer informatie over het verlagen van de bouncerate, zie dit artikel.

Kwaliteitsscores kunnen variëren van 1 tot 10 en hebben een grote impact op de posities en prijzen van uw advertentie. In de onderstaande tabel van Wordstream is te zien wat voor gevolgen veranderingen in kwaliteitsscores hebben op de CPC’s van uw advertenties en zoekwoorden. Zo kunnen we zien dat een zoekwoord met een kwaliteitsscore van 7, wel 12 procent duurder is dan wanneer dit zoekwoord een kwaliteitsscore van 8 zou hebben. En het verschil tussen een kwaliteitsscore van 1 met een kwaliteitsscore van 7 is zelfs 600 procent! Het is dus erg belangrijk om uw kwaliteitsscores zo hoog mogelijk te houden.

Effecten Kwaliteitsscores AdWordsEffecten van kwaliteitsscores Google AdWords

Een kwaliteitsscore wordt door Google standaard op 6 gezet wanneer een zoekwoord nieuw wordt ingevoerd in een campagne. Aan de hand van klikgedrag en analyzes met betrekking tot de relevantie van uw advertenties en website wordt deze score dan aangepast.

Wilt u nou uw kwaliteitsscores verhogen? Kijkt u dan nog eens goed naar de relevantie van uw pagina en of u wel op de meest relevante zoekwoorden adverteerd. Runt u een fitnessbedrijf en adverteert u op sport in het algemeen? Dan zullen uw kwaliteitsscores laag zijn. Sport is hier te breed genomen. Specificeer uw zoekwoorden dus altijd zo veel mogelijk. Ook is het erg belangrijk dat u uw advertentieteksten zo optimaliseert dat u de hoogste CTR kan bewerkstelligen.

3. Neem de tijd om data te vergaren
Voor nieuwe campagnes is het belangrijk dat u eerst een aantal maanden data vergaart. Stel bij het opzetten van een nieuwe campagne alles zo goed mogelijk in en verander dan weinig tot niets tijdens bijvoorbeeld de eerste 3 maanden. Zo heeft u een goede set aan data om te kunnen onderbouwen waarom bepaalde aanpassingen nodig zijn.

De tijd die uw campagne nodig heeft voor het vergaren van data, verschilt per campagne. Een campagne met een hoog budget zal over het algemeen sneller data vergaren, waardoor er ook al eerder aanpassingen gedaan kunnen worden. Met een kleiner budget zal het langer duren voor er genoeg data tot uw beschikking is.

Het is echter wel aan te raden om tijdens het vergaren van data uw campagne periodiek te checken. Zeker als u een hoog budget heeft, kunt u tijdig opmerken wanneer iets niet goed loopt. Het is dan natuurlijk zonde om een zoekwoord onnodig lang door te laten lopen voor de datavergaring. Het vergt dus inzicht en ervaring om in te schatten hoe lang het vergaren van data zou moeten duren en wanneer aanpassingen wel of niet gewenst zijn.

Data Vergaren AdWords

4. Maak uw AdWords advertenties zo relevant mogelijk
Zoals al eerder genoemd zijn uw advertenties erg belangrijk voor de kwaliteitsscores van uw AdWords campagne. Echter zijn de advertenties ook nog belangrijk voor uw conversiepercentage. Een bezoeker heeft namelijk een bepaalde verwachting als hij of zij op uw advertentie klikt. Zegt uw advertentie dat u reizen aanbiedt en gaat uw website over wandelen? Dan is het zeer waarschijnlijk dat u de verkeerde verwachtingen wekt via uw AdWords campagne. Het is dan ook niet moeilijk om voor te stellen dat dit voor minder conversies zal zorgen. Het is dus belangrijk om een zo relevant mogelijke advertentie te schrijven.

5. Optimaliseer advertenties met A/B testen
Hoe weet u of de ene advertentietekst beter is dan de andere? Ideaal hiervoor zijn A/B testen. U laat in AdWords meerdere advertentieteksten een bepaalde tijd tegelijkertijd lopen en evalueert aan het einde van deze testfase, welke advertentie de beste resultaten oplevert. Google laat dan op het begin van de test de advertenties aan een gelijk percentage bezoekers zien, waardoor precies kan worden bijgehouden op welke advertentie het meeste geklikt wordt en welke advertentie voor de meeste conversies zorgt.

Zorg er echter wel voor dat u een A/B test niet te lang laat draaien. Dit is namelijk zonde van uw geld. Als u na 3 maanden ziet dat advertentie A het 30 procent beter doet dan advertentie B, dan zal dit na 6 maanden waarschijnlijk niet anders zijn. Kies in dit geval snel voor advertentie A. Dit kan u zo 30 procent aan kosten schelen. Echter wil Google ook dat haar bezoekers de meest relevante advertenties te zien krijgen. Google laat dan ook de advertentie die het het beste doet, vaker zien aan bezoekers. Op deze manier bespaart u dus automatisch geld. Als u niet wilt dat Google dit voor u doet, omdat u een zo accuraat mogelijke A/B test wilt doen (met gelijke vertoningen), dan kunt u dit ook uit zetten.

A/B testen AdWords

Terug naar overzicht