• Bel: 071 541 8082
Bel nu

10 Manieren om je bouncepercentage te verlagen

Conversie

Veel website-eigenaren, ontwikkelaars en marketeers staren zich blind op het behalen van de belangrijkste doelen van een website. Begrijpelijk, want het binnenhalen van zo veel mogelijk leads is uiteindelijk waar het om gaat. Wat vaak wordt vergeten is dat er allerlei subdoelen aan vooraf gaan die er stapsgewijs voor zorgen dat uw webshop beter scoort, zoals de verkoop van meer producten of meer ingevulde en verstuurde contactformulieren. Een voorbeeld van een belangrijk subdoel is het bereiken van een lager bouncepercentage. We noemen 10 belangrijke manieren (er zijn er nog veel meer) om uw bouncepercentage te verlagen.

bounce-percentage

Wat is een bouncepercentage?

Allereerst leggen we nog eens goed uit wat een bouncepercentage precies is. Een bounce is wanneer een bezoeker na het bekijken van maximaal één pagina alweer uw website verlaat. Kortom… uw bezoeker neemt niet de moeite om meer pagina’s op uw website te bezoeken. Zit u daar op te wachten? Nee. In de meeste gevallen natuurlijk niet. Een hoger percentage betekent meer mensen die niet verder komen dan het bezoeken van één pagina. Daarnaast zegt een hogere bounce iets over een lagere CTR, minder geïnteresseerde bezoekers en dus minder engagement. Wilt u graag een product verkopen of dat bezoekers een offerte via uw site aanvragen? Dan moeten bezoekers in de meeste gevallen meer pagina’s bezoeken dan één.

Voorbeeldsituatie:
Stel dat van de 100 bezoekers op uw website er 54 bezoekers zijn die na het bezoeken van één pagina uw website alweer verlaten. Dan ligt het bouncepercentage dus op 54%.

Geen website of situatie is hetzelfde

In de meeste gevallen is een te hoog bouncepercentage niet wenselijk. Zoals eerder al genoemd: veel doelen van een website vragen om meer clicks. Een hoge bounce hoeft echter niet altijd een slechte zaak te zijn. De conversiefunnel kan per website heel verschillend zijn. Waar een webshopeigenaar graag wil dat bezoekers winkelmandjes vullen en doorklikken in de check out, zo kan het voor – bijvoorbeeld – een communicatiebureau heel interessant zijn dat informatie op een pagina aandachtig wordt gelezen. In zo’n geval is een hoog bouncepercentage minder erg. Al wilt u natuurlijk wel graag dat mensen nog verder kijken op de website.

Een lage bounce kan daarom op meerdere niveaus zeker als een goed resultaat worden beschouwd. Behalve betere conversies is de algemene veronderstelling dat een lagere bounce voor betere rankings in zoekmachines zorgt. Een gemiddeld laag bouncepercentage wordt dus beschouwd als een kwaliteitsscore.

Hoe zorgt u voor een lager bouncepercentage?

Het antwoord op deze vraagt om kennis en ervaring. Wanneer u een lager bouncepercentage voor uw website wilt (en wie wil dat nu niet?) dan is het aan te raden om u te laten adviseren door een deskundige of een gespecialiseerd online marketingbureau. Uiteraard kunt u met een aantal zaken zelf aan de slag. Hieronder noemen we daarom enkele manieren waarmee u een lager bouncepercentage kunt krijgen.

1.Laadsnelheid van uw website
Een trage laadsnelheid van uw website kan u duur komen te staan. Behalve dat het slecht is voor de zoekresultaten, hebben veel bezoekers niet het geduld om lang te wachten. Het gevolg is dat meer mensen uw website meteen verlaten.
47% van alle consumenten verwacht een pagina van een website te kunnen laden in 2 seconden. Let hier dus goed op. Met de Pagespeed van Google kunt u onder meer achterhalen wat uw exacte laadsnelheid is en wat verbeterpunten zijn voor uw website.

2.Volg de customer journey
Houd er goed rekening mee bij het maken en optimaliseren van uw website wie precies uw doelgroep is. Volg de customer journey die uw klant aflegt om uiteindelijk te doen wat u graag wllt. Geeft antwoorden op belangrijke vragen waarmee bezoekers op uw website komen. Door aandacht te besteden aan relevante content groeit meer engagement onder uw bezoekers.

lager-bouncepercentage_customer-journey

3.Gebruik van pop-ups
Het gebruik van te veel of irrelevante pop-ups kan tot veel irritatie en ongenoegen bij bezoekers leiden. Uit ervaring blijkt dat bouncepercentages hierdoor stijgen. Het vertonen van pop-ups hebben ook een positieve kant. Over het algemeen resulteren ze tegelijkertijd in meer conversies.
Uit onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld een contactformulier 47% meer wordt ingevuld wanneer er pop-ups verschijnen. Wat moet je dus nu eigenlijk doen? Ons advies is om zorgvuldig om te gaan met het inzetten van pop-ups. Gebruik het niet overmatig maar alleen in situaties waarin het echt nodig is.

4.Navigatie op uw website
Wanneer een bezoeker met een bepaalde intentie op uw website komt dan is het belangrijk dat iemand ook goed de weg vindt. Als een bezoeker niet weet waar hij of zij moet zijn om het uiteindelijke doel te realiseren dan is het risico groter dat wordt uitgestapt. Een hogere bouncepercentage is dan vaak ook het gevolg.
Zorg daarom voor een logische en duidelijke navigatie. Maak een menubalk of overzicht niet nodeloos ingewikkeld. Hou het overzichtelijk. Maakt desnoods subcategorieën. Denk hierbij ook aan de customer journey. Meer inzicht hierover kunt u krijgen met onder meer mousetracking tools (waar klikken, bewegen en scrollen uw bezoekers?) of in Analytics. Online marketingdeskundigen kunnen u hiermee helpen. Door dit goed te doen heeft u eerder kans op een lager bouncepercentage.

navigatie

5.Multidevice responsive
We leven in een tijd waarin we voortdurend op verschillende locaties online zijn. De tijd dat iedereen nog thuis achter de computer zit, die ligt al ver achter ons. Mobile zijn de tablet en de smartphone steeds populairer geworden. Deze ‘multidevice’ samenleving heeft ook gevolgen voor uw website. Weet u bijvoorbeeld via welk apparaat uw bezoekers op uw website komen? Door te zorgen voor een responsive website op alle devices vermindert u het aantal bounces.

6.Value proposition
Kijkt u eens goed naar uw eigen website en stel uzelf deze vraag: is in één oogopslag duidelijk waar u website over gaat of wat u wilt bereiken? Er bestaan namelijk te veel websites waarbij dit niet duidelijk is. Het zorgen voor een duidelijke propositie noemen we in marketingtermen de value proposition. Wanneer bezoekers bij het zien van uw website niet snappen wat u te bieden heeft, dan verlaten ze eerder een sneller uw website.

7.Trust
Wanneer een bezoeker op uw website komt dan is dat natuurlijk hét moment om hem of haar uit te nodigen meer pagina’s te bezoeken. Bezoekers zijn ook op zoek naar het gezicht achter een bedrijf of website. Zorg daarom voor transparantie en trust. Laat zien wie u bent, wat uw locatie is, hoe mensen u kunnen bereiken. Het laten zien van afbeeldingen van medewerkers of uw personeel (bijvoorbeeld op een contactpagina) werkt vaak ook goed. Op die manier wordt de band met bezoekers persoonlijker. Zorg verder voor trust op uw website door keurmerken, veiligheidscertificaten op het gebied van betaling en andere diensten. Vooral bij webshops is dit belangrijk. Mensen klikken hierdoor eerder door op uw website.

8.Gebruik van interne links
Het gebruik van interne links op een pagina is niet alleen goed om uw rankings te verbeteren maar verhoogt ook de kans dat mensen doorklikken op uw website. Gevolg: een lager bouncepercentage. Wanneer mensen geïnteresseerd zijn, klikken ze op de link voor meer informatie. Zo zorgt u er automatisch voor dat er meerdere pagina’s worden bezocht. Let er wel op dat links op een relevante manier worden toegepast, dus wanneer het ook echt interessant is voor de bezoekers om op een andere pagina terecht te komen.

9.Up to date houden
Niemand houdt ervan om een artikel van jaren geleden te lezen. Zorg daarom dat uw content up to date is. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op en veranderen voortdurend dus is het goed om hier rekening mee te houden in uw content. Bezoekers nemen uw website minder serieus wanneer informatie verouders is. Dit resulteert eerder in meer bounces. Daarnaast houdt Google er ook rekening mee in uw zoekresultaten dat content regelmatig wordt ververst.

10.Adjusted Bounce rate
Soms zijn bounces gemakkelijk te verklaren en dienen ze niet te worden meegenomen in het algehele beeld of uiteindelijk percentage. Denk aan bezoekers die via een link naar een blog of filmpje op uw site komen. In dit soort situaties kan een verlating niet altijd worden gerekend als een heuse bounce.

De mogelijkheid bestaat om dit in uw statistieken uit te sluiten. Met de instelling voor Adjusted Bounce rate (gecorrigeerd bouncepercentage) is het mogelijk om bijvoorbeeld een tijdsduur dat mensen op de website zijn in te stellen. Door aan te geven wat u wel of niet als bounce wilt meerekenen ontstaat een evenwichting beeld van het uiteindelijke bouncepercentage. Het implementeren van Adjusted Bounce rate kan met een klein tweak aan uw Google Analytics-code.

Terug naar overzicht