• Bel: 071 541 8082
Bel nu

Hoe kies je SEO target zoekwoorden?

Zoekmachine optimalisatie

Bij veel ondernemers die een website beginnen gaat het vaak in het begin al mis: geen of weinig aandacht voor goede zoekwoorden die rendement kunnen opleveren in zoekmachines. Een website zonder veel traffic schiet z’n doel voorbij. Kansen laten liggen om organisch goed gevonden te worden zijn daarom doodzonde! Omdat we dit als SEO specialisten vaak zien gebeuren geven we enkele adviezen waarop je moet letten bij zoekwoorden kiezen.

Denk na over wat jouw bedrijf te bieden heeft

Voordat je een eerste steen laat leggen voor je website is het belangrijk dat je een plan de campagne hebt liggen. Wat wil je mensen bieden met jouw website? Wat is jouw online doel? Wat zijn jouw belangrijkste diensten of producten? Wanneer je dit goed op een rijtje hebt, weet je dat dit uitgangspunt voor jouw website is. Je hebt namelijk zojuist je online propositie bepaald. Tijd voor zoekwoorden kiezen.

zoekwoorden-kiezen-google

Zoekwoorden kiezen: doe een onderzoek

Nu je weet wat jouw belangrijkste product(en) of diensten gaan worden op jouw website kun je een zoekwoordenonderzoek gaan doen. Ons advies is om dit zo uitgebreid mogelijk te doen. Het beste is om hiervoor een SEO bureau in te schakelen. Een zoekwoordenondezoek kan de volgende onderdelen hebben:

A. Zoekvolumes in keyword tool

Achterhaal eerst wat interessante zoekwoorden zijn om te gebruiken. Probeer daarbij ook synoniemen. Selecteer niet alleen generieke zoekwoorden maar juist ook de long tail zoekwoorden. Komen die overeen met de producten die je wilt aanbieden? En niet onbelangrijk: zoeken mensen voldoende op de zoekwoorden? Als er niet op wordt gezocht, dan hebben de zoekwoorden uiteraard geen meerwaarde. Kijk ook zo veel mogelijk naar converterende zoekwoorden, zoals ‘spijkerbroek bestellen’ of ‘spijkerbroek kopen’. Mensen die op deze woorden zoeken zitten verder in de verkoopfunnel en dat is interessant om meer leads te krijgen.

B. Let op concurrentie

Iedereen wil natuurlijk hoog in de Google ranking komen te staan met zoekwoorden die maandelijks duizenden keren in Google worden ingetypt. Bedenk wel dat deze zoekwoorden daardoor veel concurrentie hebben. Om met deze zoekwoorden hoge rankings te bereiken zul je dus veel moeten investeren, qua tijd, inzet en geld. Het kan daarom meer dan de moeite waard zijn om te kijken welke zoekwoorden voor jou interessant zijn en waar minder concurrentie op zit. Doe een concurrentieonderzoek om zoekwoorden te kiezen en te kijken waar je kansen liggen. Deze week was ik nog bij Google. Daar hoorde ik dat zo’n 18 procent van alle zoekopdrachten wereldwijd nieuwe zoekwoorden zijn! Er liggen dus nog zeer veel kansen om jouw website op de online markt te verstevigen.

C. Onderzoek de Google zoekresultaten

Het loont zeker om van tevoren -als je jouw zoekwoorden nog aan het bepalen bent- in Google te kijken hoe de pagina’s met zoekresultaten eruitzien. Waarom? Het wordt steeds voller in de zoekmachine. Dit geldt echter niet voor alle zoekwoorden. Zoekmachineadvertenties, rich snippets, knowledge graphs, local packs, google shopping: samen met de organische resultaten is het druk in de zoekresultaten van Google. Kijk hoe je dit met bepaalde zoekwoorden kunt omzeilen. Daarnaast is het nog altijd belangrijk om te weten dat een behoorlijk percentage van de ‘googl(e)aars’ meteen doorgaat naar de organische resultaten.

Tijd om jouw website in te richten

Eindelijk ben je zover. Als het goed is heb je en lijst me zoekwoorden samengesteld waarop jij gevonden wilt worden en die je wilt gebruiken op jouw website. Tijd om jouw website in te richten dus. Zorg ervoor dat jouw zoekwoorden goed zijn geïmplementeerd op jouw website: in de sitestructuur, main structure, url’s, content, descriptions, titles, noem maar op. Zorg voor een website waaraan mensen meteen kunnen herkennen dat het om jouw specifieke dienst of product gaat (value proposition). Zorg dat bezoekers deze producten of diensten makkelijk en zichtbaar kunnen vinden. Doe dit met jouw main keywords. Maak dit voor prospects en de zoekmachine duidelijk, zodat de kans groter wordt dat jij wordt gevonden op de gewenste zoekwoorden.

Terug naar overzicht