• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Uitleg van Seo termen

Zoekmachine optimalisatie

Wat betekenen sommige Seo termen nu eigenlijk?

In dit artikel leggen we enkele, willekeurig gekozen, Seo termen uit.

De anchortekst is de tekst die verbonden is met een link. In dit voorbeeld: kan een penalty worden doorgegeven bij een 301 redirect bevat de anchortekst  8 woorden “kan een penalty worden doorgegeven bij een redirect”. Bij het indexeren van een site kijkt een webcrawler van een zoekmachine met extra aandacht naar de anchortekst. Men dient -als men goed gevonden wil worden in zoekmachines als Google- dus veel aandacht te schenken aan een goede anchortekst. Over het gebruik van anchorteksten kunnen we een geheel eigen artikel wijden. Kort gezegd komt het er op neer dat je je anchor tekst moet spreiden en variëren in tijd, titel, tag en bron.

De H1 header is het meest belangrijke header element van een webpagina. De header elementen vormen de kopjes, subkopjes, sub-subkopjes et cetera van een pagina. Men heeft de beschikking over 6 header elementen: H1 t/m H6. De H1 header is de belangrijkste header op een pagina, H6 de minst belangrijke. Zoekmachines kijken -net als de lezer van een site- met de meeste aandacht naar de H1 header. Voor zoekmachine optimalisatie is het dus belangrijk dat een H1 header de goede keywords bevat.

De PageRank. PageRank is bedacht door de Google oprichters Sergey Brin en Larry Page. Elke individuele pagina van een website kan een PageRank hebben, tussen 0 en 10. Hoe meer (relevante) inbound links een pagina heeft, hoe hoger de PageRank zal zijn. Een hoge PageRank zal resulteren in betere posities in zoekresultaten.

De gedachte achter de PageRank is dat een webpagina blijkbaar interessant of belangrijk is, als er veel andere sites naartoe linken. Een webpagina bouwt PageRank op volgens een logaritme: met een klein aantal inbound links kan een pagina al snel een PageRank krijgen, maar voor een hogere PageRank zullen er in verhouding steeds meer verwijzingen nodig zijn. De PageRank kan men bekijken via de Google Toolbar of via menig PageRank website.

Een pagina geeft zijn PageRank waarde door via de links op die pagina. Staat er bijvoorbeeld slechts 1 link op die pagina, dan zal alle PageRank waarde naar die ene link vloeien en heeft de link een hoge linkwaarde. Heeft de pagina 5 links, dan zal de PageRank evenredig verdeeld worden over die links (met uitzondering van links met een nofollow tag).

De rel=”nofollow” tag is een stukje tekst dat aan de HTML-code van een link wordt toegevoegd. De tag is vooral door zoekmachines in het leven geroepen om spam op blogs, fora en gastenboeken tegen te gaan. De nofollow tag zorgt er namelijk voor de webspiders van zoekmachines de link naar de website niet zullen volgen.

Bovendien zal een link met een nofollow tag niet profiteren van de PageRank van de site waarop de link staat, omdat er door de tag geen “linkjuice” aan de link wordt meegegeven. Ook zal de anchortekst geen extra waarde worden toebedeeld door zoekmachines. Als men dus niet wilt dat eigen PageRank uitlekt naar overige, externe sites, dient men dus een nofollow tag een een link mee te geven.

Social bookmarking is het plaatsen van artikelen op websites door website bezoekers. Vaak hebben weblogs al standaard buttons onderaan artikelen staan waarmee ze doorgeplaatst kunnen worden op social bookmark sites. Vanuit het oogpunt van zoekmachine optimalisatie zijn deze sites nuttig omdat ze (tijdelijk) extra traffic genereren wanneer er een linkje naar de eigen site bij of in het artikel staat. Vaak zal de link echter geen linkwaarde hebben omdat de meeste social bookmarking sites een nofollow tag toevoegen aan linkjes (maar er zijn wel sites zonder nofollow tags).

Op de meeste social bookmark sites kunnen bezoekers punten geven of stemmen op artikelen. Hoe meer stemmen, hoe hoger het artikel in de ranglijst komt. Met als resultaat natuurlijk weer extra bezoekers. Enekele Nederlandse bookmarking sites zijn o.a. NUjij.nl en eKudos.

Inbound links zijn links vanaf andere websites die naar de eigen website leiden. Andere termen die hiervoor ook wel gebruikt worden zijn binnenkomende links of backlinks. Hoe meer (kwalitatief goede) inbound links een site heeft, hoe hoger deze zal scoren in zoekmachines. Zoekmachines zien internet  als een soort sociaal netwerk: hoe meer ‘vrienden’ (lees=links) een site heeft, hoe hoger de status ervan wordt en dus des te hoger deze in zoekmachineresultaten zal eindigen.

De kwaliteit van een inbound link heeft o.a. te maken met de PageRank van de andere site, de relevantie van het onderwerp van die site en de anchortekst.

Black hat SEO bestaat uit zoekmachine optimalisatie methoden en technieken om hoger in zoekmachine resultaten te komen. Dit zijn echter methoden en manieren die door zoekmachines als onethisch of ongewenst worden beschouwd. Enkele voorbeelden: tekst of links volgestopt met belangrijke keywords dezelfde kleur laten geven als de achtergrond van de site en hiermee deze onzichtbaar te laten maken voor bezoekers, cloaking (wanneer bezoekers een andere site krijgen te zien dan webcrawlers van zoekmachines), article spinning d.w.z. het op onnatuurlijke manier inpassen van een anchor tekst in een stuk tekst, of het kopen van (vele) niet gerelateerde, vaak buitenlandse, links.

Wanneer een zoekmachine als Google achter de ongewenste praktijken komt, krijgt de betreffende website strafpunten. Met als gevolg uiteraard lagere posities in zoekmachines. Uiteindelijk kan een site zelfs geheel verwijderd worden uit zoekresultaten.

Terug naar overzicht