• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Over Google Penguin, sitemap en Skyscraper techniek

Zoekmachine optimalisatie

Kliq’s Tientje (4); SEO-termen nader verklaard!

Kliq helpt je verder bij het grote aantal termen waarmee je vandaag de dag te maken krijgt in de wereld van internet-marketing.
Met in deze vierde aflevering:

Google Penguin, Sitemap, Interne links, Link farm, Skyscraper techniek, Title Tag, Redirects, Offpage optimalisatie, Authority en Broken links

Google Penguin

Google, verreweg de grootste zoekmachine ter wereld, is voortdurend bezig hun technologie en manier van indexeren te verfijnen. Soms met kleine aanpassingen binnen het algoritme, maar eens in de zoveel tijd ook op basis van een grote update. In totaal zou het gaan om tot wel 500 tot 600 grotere en kleinere wijzigingen per jaar.

Even een klein stukje geschiedenis: de laatste grote update van het algemene algoritme van Google dateert van 27 september 2013 toen Hummingbird werd uitgerold. Grote updates daarvoor waren Panda in 2011 en Penguin in 2012. Het is daarbij wel goed te bedenken dat iedere update zich vaak richt op een specifiek onderdeel van de zoektechnologie en dat die delen ook voortdurend weer worden bijgewerkt en verfijnd. Zo ook voor Google Penguin.

Google Penguin richt zich met name op de kwaliteit van links tussen websites en probeert misbruik op te sporen en tegen te gaan voor websites die niet voldoen aan de Richtlijnen voor Webmasters van Google. Denk hierbij aan linkbuilding-technieken waarbij links automatisch worden gegenereerd, het kopen van links en uitgebreide linkuitwisselingsprogramma’s die vandaag de dag nog altijd schering en inslag zijn.

In de loop van de jaren, sinds de eerste officiële introductie van Penguin op 24 april 2012, heeft Google dit deel van het algoritme met grote regelmaat van updates voorzien. Na de eerste Penguin verschenen inmiddels ook Penguin 2.0 (mei 2013), Penguin 3.0 (oktober 2014) en Penguin 4.0 (september 2016). De belangrijkste aanpassing bij deze meest recente update is dat het indexeren nu realtime door Google wordt gedaan. Hierdoor worden effecten, zowel positief als negatief, dus veel sneller zichtbaar in de zoekresultaten.

Nog een belangrijke wijziging in Penguin 4: Google is nu in staat bij misbruik van de richtlijnen zich alleen te richten op de specifieke pagina waar de schending plaatsvindt. Dit zal zeker ook wel invloed hebben op andere content, maar grote negatieve gevolgen voor een complete website, zoals dat in het verleden voorkwam, is nu echt wel verleden tijd.

Penguin is voor dit alles onderdeel gemaakt van het Google core-algoritme en waar het in het verleden lang kon duren voordat straffen voor een website zichtbaar werden, gaat dat nu dus echt on-the-fly. Voordeel is wel dat ook herstel veel sneller zichtbaar wordt als er echt iets aan mogelijke misbruik is gedaan. Omdat er nu wordt gewerkt met realtime-updates heeft Google aangegeven in de toekomst niet meer naar buiten te treden over nieuwe wijzigingen die worden doorgevoerd.

Het is aan webmasters om te zorgen dat hun sites de richtlijnen van Google niet schenden. Met Penguin in het achterhoofd is het daarom verstandig voorzichtig te zijn met linkuitwisselingsprogramma’s en te streven naar het verkrijgen van natuurlijke links.

Sitemap

Wil je goed geïndexeerd worden door Google, dan is een up-to-date sitemap onmisbaar. Hierin geef je een soort inhoudsopgave van je website met een overzicht van alle pagina’s die er op dat moment zijn en basis daarvan kunnen zoekmachines alle content van je site vinden en indexeren.

In oorsprong is een sitemap eigenlijk een handreiking naar de bezoeker. In een duidelijk overzicht laat je zien wat er op je website allemaal te vinden is. Tegenwoordig zullen de meeste webmasters sitemaps integreren als dienst aan zoekmachines met een complete plattegrond van je website met links naar alle pagina’s. Daarbij kan per pagina worden aangegeven wat de relevantie is, hoe vaak de pagina veranderd en de crawlers dus opnieuw langs moeten komen en welke prioriteit iedere pagina heeft.

Is je website gebaseerd op een cms zoals WordPress dan zijn er verschillende plugins te installeren die automatische een up-to-date XML-sitemap kunnen genereren. Vergeet echter niet de sitemap ook aan te melden bij Google. Dit doe je via Google Search Console. Eenmaal ingediend controleert Google met enige regelmaat de pagina-lijst en kan dan direct aan de slag met nieuwe url’s.

Interne links

Misschien wel één van de meest onderschatte factoren bij zoekmachine optimalisatie: het intern linken binnen een website. Kort gezegd gaat het daarbij dus om links die van een pagina op een website naar een andere pagina op dezelfde website leiden. En het geheel van interne links op een website noemen we ook wel de linkstructuur van de website.

Intern links zijn goed voor verschillende zaken. Natuurlijk is het van belang dat je je bezoekers laat weten waar al je content te vinden is. En als je de interne linkstructuur goed op orde hebt, is dat natuurlijk ook gebruiksvriendelijk; bezoekers kunnen eenvoudig navigeren en doorklikken binnen je website. Maak ook voor zoekmachines zijn interne links van belang: een goede interne linkstructuur zorgt er namelijk voor dat de linkwaarde van iedere afzonderlijke pagina op een website op de juiste manier te verdelen; pagina’s met de meeste interne links staan daarbij hoger in de hiërarchie. Iets waar bijvoorbeeld Google vervolgens rekening kan houden bij hun rankings.

Wil je weten hoe vaak pagina’s intern zijn gelinkt? Kijk daarvoor in Google’s Search Console onder Zoekverkeer > Interne links.

Link farm

Een link farm is een netwerk van een groot aantal websites waarbij alles er op is gericht de rankings van de websites in zoekmachines te verbeteren. Dit gebeurt door alle sites in de farm onderling naar elkaar te laten verwijzen. Link farming was tot voor enige jaren een effectieve manier om hoger in de zoekresultaten te komen. Met het slimmer en slimmer worden van zoekmachines werkt deze methode tegenwoordig eigenlijk vaker negatief dan positief; linkfarms die tegen de lamp lopen kunnen vandaag de dag rekenen op een zware penalty of zelfs volledige verwijdering uit de zoekresultaten. Dus… niet doen!

Skyscraper techniek

Wil je de kans dat je artikel een succes wordt vergroten, dan is het wellicht een idee de zogenoemde Skyscraper techniek te gebruiken. Deze oorspronkelijk door SEO expert Brian Dean beschreven techniek gaat uit van de gedachte dat de zoekresultaten van Google een soort skyline vormen en dat je daarin kunt opvallen door er als wolkenkrabber bovenuit te steken. In andere woorden: vind uit wat binnen het onderwerp waar jij in wilt scoren de populaire topics zijn, en probeer daarover zelf content te produceren die boven die van andere uitsteekt. Dit doe je door jouw artikel uitgebreider en relevanter te maken dan de bestaande content in de zoekresultaten. Je kunt daarbij gebruik maken van bestaande content en toevoegingen van experts.

Title Tag

De title-tag binnen de HEAD van de HTML van je website geeft een korte beschrijving van de betreffende webpagina en is een belangrijk onderdeel van je zoekmachine optimalisatie. Voor bijvoorbeeld Google is het namelijk een aanzienlijke aanwijzing voor het hoofdonderwerp van de webpagina.

Er zijn vele regeltjes waaraan je Title-tag moet voldoen voor een optimaal resultaat. Zo wordt algemeen geadviseerd een grootte van maximaal 50 tot 70 tekens aan te houden. De reden hiervoor is simpel: dit is het aantal dat bijvoorbeeld Google weergeeft bij de titel in de zoekresultaten.Blijft je binnen dit maximum dan wordt je titel in z’n geheel weergegeven en niet lelijk afgebroken. Ook belangrijk is dat je altijd de belangrijkste keywords voor de pagina in de titel zet en deze ook nog eens vooraan in de title tag plaatst. Een laatste advies dat je vaak hoort is het indien van toepassing opnemen van de merk- of bedrijfsnaam en wel achteraan de tag.

Redirects

Wil je een bezoeker van een pagina op je website doorverwijzen naar een andere pagina, dan dien je te redirecten zodat iemand die de desbetreffende pagina probeert te openen automatisch wordt omgeleid. Belangrijke redenen om te redirecten zijn:

1. Om bezoekers die niet op de juiste plek binnenkomen direct naar de juiste plek om te leiden. Voorbeelden hiervan zijn domeinnamen met of zonder www en beveiligings-varianten van een website (http vs https). Dit wordt door zoekmachines allemaal als twee verschillende websites gezien en dus is het van belang iedereen naar één voorkeursdomein te verwijzen.

2. Is de domeinnaam aangepast of zijn individuele pagina’s verplaatst dan dien je te verwijzen van oude url naar nieuwe url. Daardoor zorg je er niet alleen voor dat bezoekers naar de goede URL worden doorgestuurd, het is ook van groot belang omdat zoekmachines dan vaak de waarde van de oude pagina doorgeven aan de nieuwe pagina. Over het algemeen wordt er daarbij vanuit gegaan dat een 301-redirect zo’n 90 tot 95% van de autoriteit doorgeeft aan de nieuwe URL.

De belangrijkste redirect is de 301, moved permanently, een permanente redirect. Deze geeft aan dat een url permanent is verhuisd naar een andere url. Meestal is dit de beste optie omdat bij het gebruik van een 301 de waarde van de oude pagina, inclusief alle links wordt overgenomen door de nieuwe pagina. Wees er hierbij wel zeker van dat je niet na enige tijd weer terug wilt naar de oude url; dat kan flinke tijd duren voordat de oude URL weer terug te vinden is in de zoekresultaten.

Andere redirects zijn de 302 (Found / Moved temporarily), de 303 (See Other), de 307 (Temporary Redirect) en de 308 (Permanent Redirect).

Offpage optimalisatie

Onder Offpage optimalisatie valt zo’n beetje alles wat je kunt doet om je webpagina buiten jouw eigen website om te optimaliseren. Denk daarbij aan linkbuilding, extern bloggen, posten op Social Media en Social Bookmarking. Kortom: alles wat je offpage doet om links naar je website te verkrijgen.

Tegenwoordig wordt, naast traditioneel linkbuilden, het versterken van een website door middel van Social Media steeds belangrijker. Het posten van doorverwijzingen, interessante berichten en blogs via social media als facebook en twitter is dan ook een prima vorm om je website te promoten en meer bezoek te genereren. En ook voor zoekmachines zijn vermeldingen op social media mensen steeds vaker aanwijzingen voor het belang van je content. Zeker als anderen op social media een link naar jouw website plaatsen, zal dit de ranking zeer ten goede komen.

Relatief nieuw is promoten op basis van Social bookmarking. Hierbij voegen gebruikers hun favoriete websites toe aan centrale databases op internet. Voor zoekmachines een prima manier om te weten te komen wat bezoekers precies waarderen en die informatie vervolgens ook mee te nemen in het bepalen van de rankings.

Authority

De term authority (autoriteit) wordt binnen de zoekmachinemarketing meestal gebruikt om de waarde van een website of webpagina mee aan te duiden. Deze indicator is vooral bekend geworden door Domain Authority en Page Authority van Moz. Hiermee wordt bepaald hoe goed een website of webpagina scoort in de zoekresultaten van Google.

De Domain Authority wordt op dit moment gezien als één van de beste manieren om de sterkte van de ene website ten opzichte van de andere te vergelijken De autoriteit wordt bepaald door berekeningen gemaakt aan de hand van diverse factoren zoals het aantal domeinen dat linkt naar de website, het totaal aantal links, de MozRank en de MozTrust. De Domain Authority wordt bepaald op een schaal van 0 tot 100, waarbij 100 de beste score is.

Het zal duidelijk zijn dat internationale websites als Google, Facebook en Twitter op dit gebied een (bijna) perfecte score hebben.

Broken links

Broken links, ook wel aangeduid als dead links, zijn links op een website die nergens naar verwijzen en dus niet werken. Dit soort gebroken links geven in de webbrowser een 404-foutmelding. Vaak wordt er in dit geval doorverwezen naar een speciale 404-pagina waarop de gebruiker de kans krijgt bijvoorbeeld terug te keren naar de homepage van de desbetreffende website.

SEO-technisch is een 404 is om te vermijden. Google ziet het voorkomen van broken links als een teken dat een website niet goed wordt onderhouden en zal deze minder hoog laten ranken. Voor WordPress zijn er verschillende plugins voorhanden die de 404 afvangen en de bezoeker direct omleiden naar de homepage. Wel zo gebruikers- en zoekmachine-vriendelijk.

Terug naar overzicht