• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Lokale SEO; 5 tips voor meer bezoekers op je website

Zoekmachine optimalisatie

Wereldwijd voeren we ruim 3 miljard Google-zoekopdrachten uit per dag. Instinctief grijpen we continue naar onze mobiel; op zoek naar het dichtstbijzijnde restaurant, evenement of schoenenwinkel. Lokale zoekopdrachten nemen ieder jaar toe met 130% en daarom is het belangrijk je website hiervoor te optimaliseren. 

Vaak wordt de locatie niet eens meer vermeld in de zoekopdracht – omdat we weten dat de resultaten automatisch relevant zijn voor plek waar wij ons bevinden. Dat is bijna magisch.. of toch niet?

Tech-bedrijven weten meer dan ooit van ons en krijgen veel informatie rechtstreeks van onze telefoons. Google houdt het ook niet geheim dat zij de patronen van ons gedrag vastleggen. Hierdoor worden zoekresultaten persoonlijker en relevanter, wat goed aansluit op de verwachting van de consument.

 

Hoe speel je hierop in als ondernemer?

Als je erbij wilt zijn, wanneer jouw potentiële klant een lokale zoekopdracht uitvoert, moet je op het volgende letten:

1. Registreer je bedrijf in Google Mijn Bedrijf

Google neemt de meeste informatie voor lokale bedrijfsvermeldingen van deze pagina (inclusief een adres, telefoonnummer, afbeeldingen, kaart, enz.). Nadat je het profiel hebt ingesteld, kun je het volgende toevoegen in Google Mijn Bedrijf:

  • Voeg een lange, unieke beschrijving toe met een link naar je website;
  • Kies de juiste categorie voor je bedrijf;
  • Upload een hoge-resolutie profielafbeelding en minstens vijf foto’s;
  • Controleer het adres, lokaal telefoonnummer en openingstijden;

2. Verzamel positieve reviews

Probeer minstens 5 recensies te krijgen op Google, omdat dit van belang is voor het rangschikken in het lokale pakket van Google. Bovendien heeft Google een optie, die  alleen bedrijven selecteert die boven een bepaalde beoordeling staan. Als je een tevreden klant ziet, probeer hem of haar dan aan te moedigen een beoordeling achter te laten.

3. Zorg voor consistentie in naam, adres en telefoonnummer

Zorg ervoor dat je naam, adres en telefoonnummer zijn opgenomen in de mobiele versie van de website en controleer of deze informatie steeds op dezelfde plek staat als je meerdere locaties hebt.

4. Voeg foto’s toe

Investeer in het maken van hoge kwaliteit foto’s van de locatie, medewerkers, klanten en de producten die je maakt of de diensten die je uitvoert.

Google Mijn Bedrijf

5. Gebruik Structured Data Schema markup

Gebruik structured data, ofwel gestructureerde gegevens. Dit is het op een gestructureerde wijze toevoegen van elementen aan de html-code met als doel meer begrip te creëren bij de zoekmachines over wat er op een pagina van je website staat. Gestructureerde data kan de website een lokale rankingboost geven. Het lokale gedeelte van Schema.org heeft een verschillende categorieën die je kunt gebruiken, waaronder een adres, telefoon en werktijden.

Dat zijn de top 5 van lokale ranking-factoren. Als je nog steeds niet geïnvesteerd hebt in het optimaliseren van lokale SEO, dan is dit het moment!

 

Terug naar overzicht