• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

De invloed van Google Rankbrain

Zoekmachine optimalisatie

Google is steeds meer bezig om op intelligente wijze zoekresultaten beter te leren begrijpen. Om die reden heeft Google in 2015 het Google Rankbrain gelanceerd. Wat weten we anno 2017 over dit Rankbrain? In hoeverre moeten we er rekening mee houden? Hoeveel invloed heeft het op de page rankings?

Wat is Google Rankbrain?

Eerst leggen we nog even uit wat het Google Rankbrain precies is. Iedereen kan zich voorstellen dat Google dagelijks met zeer veel zoekopdrachten te maken krijgt. Ongeveer 15 procent bestaat uit zoek queries die Google voor het eerst ziet. In de praktijk komt dit neer op zo’n 450 miljoen onbekende zoekopdrachten per dag. Dat is nogal wat.

Het is soms moeilijk voor de zoekmachine van Google om altijd te weten waar een zoekopdracht nu precies mee te maken heeft en welke relatie het dus heeft met websites. Daarom heeft Google een nieuw systeem ontwikkeld om zoekopdrachten beter te leren begrijpen. Met behulp van articial intelligence wordt ervoor gezorgd dat het algoritme bepaalde patronen herkent. Als het Rankbrain vervolgens een onbekende zoekopdracht ziet, dan kan hij daarmee sneller inschatten welke woorden of zinnen een gelijksoortige betekenis hebben of een onderlinge relatie hebben.

‘Rankbrain by machine learning’

Het unieke van het Google Rankbrain is dat het om een zelflerend systeem gaat. Het signaleert zelf patronen en het ontwikkelt zelf inzichten. Dit wordt ook wel machine learning genoemd.

We geven een voorbeeld dat een duidelijker beeld geeft. Stel dat iemand zoekt naar ‘een apparaat waarmee je lucht in een fietsband kunt krijgen’. Niemand hoeft lang na te denken om welke apparaat het hier echt gaat: een fietspomp uiteraard.
Enkele jaren geleden zouden er op de eerste pagina in Google waarschijnlijk alleen maar verwijzingen te zien zijn naar fietsreparaties, fietsenwinkels of fietsonderhoud. Doordat het Rankbrain in de afgelopen jaren zelf verbanden heeft gelegd met de belangrijkste zoekwoorden, komen we momenteel ‘fietspomp’ vaak genoeg tegen in de eerste zoekresultaten.

 

Heeft Rankbrain al veel invloed?

Dat het Google Rankbrain invloed uitoefent op de pageranking, dat hebben we al een beetje laten doorschemeren in het vorige hoofdstuk. Ondanks dat de invloed er is, moeten we het nog niet overdrijven. Wel moeten we er rekening mee houden dat het Rankbrain in de toekomst als rankfactor steeds belangrijker gaat worden. Het is tenslotte nog niet zo heel lang geleden dat Google haar nieuwe systeem of algoritme heeft gelanceerd. Inmiddels raakt het Rankbrain wel uit haar testfase en doet het systeem al haar werk.

Het Google Rankbrain wordt momenteel gezien als 3de rankfactor in de volgorde van belangrijkheid. Het hebben van backlinks (autoriteit) en relevante content is voor websites nog altijd van groter belang. Wel is het voor websites belangrijk om rekening te houden met het Rankbrain door onder meer semantische data toe te passen in content op websites. Wilt u weten hoe u dat moet doen? Of zoekt u hulp hierbij? Neem dan gerust contact op met een van de medewerkers van Kliq, zodat wij u verder kunnen helpen.

Terug naar overzicht