• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Google zoek algoritme update

Zoekmachine optimalisatie

Google voert over geoptimaliseerde algoritme wijziging door

Zoals al aangekondigd enkele weken geleden gaat Google een algoritme update doorvoeren waarbij over geoptimaliseerde websites zullen worden geraakt met als gevolg een lagere ranking in de zoekmachine. Deze update lijkt sinds gisteren te worden doorgevoerd. Wanneer de update klaar is is niet helemaal duidelijk maar je moet denken aan een dag of 2.

De wijzigingen in het algoritme lijkt vooral de off page factoren te raken. Je moet hierbij denken aan de volgende zaken die Google bestempelt als webspam en die ‘afgestraft’ worden door Google:

    • Keyword stuffing. Dit is een onpage factor en betekent dat je je pagina’s volstopt met je belangijkste zoekwoorden
    • Article spinning. Het op een onlogische manier invoegen van je zoekwoord in de content van andere websites. Dit is: grammaticaal onlogisch en op een niet gerelateerde website
    • Onnatuurlijke linkprofielen. Oftewel overmatig en  herhalend gebruik van hetzelfde keyword als ook het plaatsen van heel veel links op niet gerelateerde websites en omgekeerd, onnatuurlijke links ván (spammy) websites.

 

Hoeveel websites worden geraakt door de algoritme update?

Volgens Google zal wereldwijd ongeveer 3% van de websites de gevolgen merken. Opvallend is ook dat in andere talen dan het Engels het effect nog groter zal zijn. Zo zullen ongeveer 5% van de websites in het Pools de gevolgen merken van deze wijziging. Wat het Nederlands betreft, daarover wordt niet gerept.

Enkele van de commentaren die wij zien op internationale blogs is dat websites die niet aan article spinning, keyword stuffing of andere niet white hat praktijken hebben gedaan sterk gedaald zijn in de rankings. Dat is opvallend en in strijd met de inhoud van de update. We zullen in de gaten houden wat de boventoon zal voeren in de blog comments over dit onderwerp. Update: het druppelt of regent klachten over de update.

Opvallend. Het lijken allemaal hyphenated url’s te zijn die, op een negatieve manier, lijken te zijn geraakt door de update. Url’s met een tussenliggend-streepje dus. En inderdaad, als ik zelf een kleine inventarisatie doe bij onze klanten, dan klopt dat behoorlijk.

En wat was nou het doel van Google met deze update? Uiteraard om zoekers díe websites te laten vinden die het meest relevant zijn voor hun zoekopdracht en die de beste gebruikerservaring geeft aan de bezoeker. Het belonen dus van de bedrijven die geweldige websites maken voor hun klant en niet voor de zoekmachines. Met deze behoorlijk grote update denkt Google weer een stap in die richting te hebben gezet.

Is jouw website ook geraakt door deze Penguin update en ben je, in jouw ogen, onterecht gedaald in de rankings, vul dan dit feedback formulier van Google in:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEVxdmdRWFJRTjRoLWZVTHZkaTBQbkE6MQ

 

 

 

Terug naar overzicht