• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Google zet bedrijf of brandnaam vooraan zoekresultaten titel

Zoekmachine optimalisatie

Google aanpassing bij de getoonde titel in de zoekresultaten

Een zo op het oog kleine wijziging die Google deze week heeft uitgevoerd. De manier waarop de titel in de zoekresultaten wordt getoond is door Google deels veranderd bij deze update.

Wat houdt de aanpassing  precies in?

Bij veel titels van een website wordt het einde van de titel vaak afgesloten met | bedrijfsnaam/brand naam.  Wanneer dit het geval is, dan is de weergave sinds kort door Google veranderd bij de zoekresultaten. De | bedrijfsnaam titel toont Google nu vooraan de titel met Bedrijfsnaam: titel.

Een voorbeeld.

Brand voor titel zoekresultaten Google

 

Bij deze zoekresultaten zie je dat de titel begint met TND Veilingen: en hierna volgt de rest van de titel. Dit is echter níet zoals het in de broncode van de website staat. Daar is de titel namelijk als volgt opgenomen

Brand name achteraan titel website

 

Je ziet dat de website de titel afsluit met | Tnd Veilingen.

In al deze situaties plaats Google dit nu vooraan bij de titel van de zoekresultaten, waarna de rest van de titel volgt.

Waarom deze aanpassingen door Google?

Google heeft niet bekend gemaakt waarom zij deze aanpassingen hebben doorgevoerd. Ik vermoed dat Google 2 doelen nastreeft.

Ten eerste wil Google de bedrijfs-of brandnaam meer naar voren laten komen. In sommige situaties is de titel net iets te lang waardoor in de SERP dit onderdeel wegvalt. Zeker bij de bekende brands is het van belang dat deze zichtbaar is in de zoekresultaten. Dit wekt meer vertrouwen op om een website te bezoeken; de doorklikratio (CTR) kan mogelijk hoger uitvallen voor deze websites.

Het andere doel is, en dat hangt samen met het vorige doel, dat Google meer diversiteit wilt aanbrengen in de getoonde titels. Nu staan vaak de belangrijkste zoekwoorden vooraan een titel. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Autoverzekering afsluiten’, dan zal van de 1e 10 zoekresultaten de titel zeer waarschijnlijk beginnen met ‘Autoverzekering afsluiten’. Iemand die hier naar zoekt zal moeilijk een keuze kunnen maken naar welke website door te klikken wanneer alle titels op elkaar lijken. Door hier meer onderscheid in aan te brengen zal de zoeker meer onderscheid zien en daardoor een betere keuze kunnen maken naar welke website door te klikken.

Wat kunnen we met deze aanpassing?

Of deze vorm van presenteren daadwerkelijk leidt tot een hogere CTR, dat zal nog aangetoond moeten worden. Wel is het zaak dat webdesigners en internet marketeers rekening houden met deze aanpassing en hiermee gaan testen. Wij zullen dit uiteraard ook gaan doen. Dit blogartikel zullen we aanvullen zodra we hierover iets te melden hebben.

Terug naar overzicht