• Bel: 071 541 8082
Bel nu

Google +1’s zorgen niet voor een hogere ranking

Zoekmachine optimalisatie

Plus ones is een ranking factor volgens Moz

De laatste tijd ben ik enkele keren gewezen op de rankings factors tabel van Moz. In deze tabel kan je zien welke factoren verantwoordelijk zijn voor de ranking van je website in de zoekmachines, en hoe zwaar een factor weegt. Op plek 2 in deze tabel 2013 staan de Google +1’s genoemd. Deze zou een hoge ranking factor hebben. Moz zei over deze tabel dat dit geen bewezen factoren zijn maar dat de tabel karakteristieken weergeeft van websites die goed ranken in de zoekmachines. En Moz zegt daarmee dat er een correlatie is tussen het aantal Google+’s en de ranking in Google.

Plus ones toch geen ranking factor

De Google +1’s lijken of blijken echter géén ranking factor te zijn, zo veronderstellen we uit de diverse bronnen die we hebben geraadpleegd.

1. Een uitgebreide studie van Eric Enge van het bedrijf Stone Temple zou dit aantonen. Kort gezegd komt die studie erop neer dat Google+ geen directe invloed heeft op de  Google rankings van je website, er is geen causaal verband aangetoond tussen deze twee. Wel zorgen de +1’s voor meer zichtbaarheid en daardoor zou dit kunnen zorgen voor meer inkomende links naar je website en daardoor voor een hogere ranking. Maar direct heeft een Google+klik geen invloed op de ranking.

2. Matt Cutts, hoofd van het webspam team van Google, heeft onlangs ook aangegeven dat er geen direct verband is en +1’s niet zorgen voor een betere ranking van je website in de zoekresultaten van Google.

Enkele van zijn opmerkingen hierover zijn onderstaande geweest:

“Just trying to decide the politest way to debunk the idea that more Google +1s lead to higher Google web rankings.”

en

“Most of the initial discussion on this thread seemed to take from the blog post the idea that more Google +1s led to higher web ranking. I wanted to preemptively tackle that perception.”

De conclusie kan zijn is dat Google +1’s géén ranking factor is dat is opgenomen in het zoekalgoritme van Google.

 

 

Terug naar overzicht