• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Waarom Google Shopping belangrijk is voor uw webshop

Zoekmachine adverteren

Met de komst van Google Shopping zijn online shoppers en webshops dichter bij elkaar gebracht. Webwinkeleigenaren kunnen in de zoekmachine hun producten gerichter aanbieden. Gevolg: meer potentiële kopers in uw webwinkel. Consumenten kunnen specifieker en makkelijker producten, waarnaar ze op zoek zijn, met elkaar vergelijken. Ik noem hieronder een aantal redenen waarom Google Shopping belangrijk is voor uw webshop.

Google Shopping: meer zichtbaarheid voor uw producten

Google Shopping werkt hetzelfde als een vergelijkingssite, zoals bijvoorbeeld Beslist.nl. Wanneer mensen in de zoekmachine naar een specifiek product zoeken, dan verschijnt een overzicht waarin mensen producten en prijzen met elkaar kunnen vergelijken. De advertenties in Google Shopping bestaan uit afbeeldingen, prijzen, maten etc. Webshops kunnen hiermee dus hun producten zichtbaarder aanbieden. Daarnaast is er meer awareness en look&feel voor de klant.

Bovenaan in Google

Het grote voordeel van Google Shopping als vergelijkingssite is dat de resultaten altijd bovenaan in Google te vinden zijn. Die zekerheid is er niet met andere vergelijkingssites. Door op de advertenties te klikken, komen bezoekers meteen terecht op uw productpagina.

Het specificeren van uw producten

Er zijn twee manieren om uw webshopproducten aan te bieden (product feed) voor Google Shopping. Door Google Adwords te koppelen –wat overigens een voorwaarde is- kunnen advertentie- en productgroepen direct worden overgeheveld naar Google Shopping. Uw campagnes worden echter effectiever wanneer u zelf uw feed aanpast in het Merchant Center. Het voordeel is dat u beter kunt sturen binnen uw advertenties en dat bezoekers gerichter uw product bereiken. Zo kunt u specifieke kenmerken van uw product (zoals kleur, maat of vorm) aanpassen. Daarnaast kunt u beter zelf bepalen hoe hoog uw maximale CPC (Cost Per Click) voor ieder product moet zijn.

Meer potentiële kopers

We hebben het hierboven al een beetje uitgelegd: hoe gerichter en specifieker uw aanbod: hoe gerichter en relevanter uw bezoekers zullen zijn. Wanneer ik in Google zoek naar aan blauwe jurk, dan ben ik uiteraard minder geïnteresseerd in een gele of rode jurk en klik ik deze advertenties weg. Door uw productkenmerken zo duidelijk mogelijk aan te bieden in Google Shopping komen er meer bezoekers op uw website die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw product. Dit leidt tot meer conversie.

Verover de plek van uw concurrent

Google Shopping groeit aanzienlijk sinds de lancering in 2012. Zowel het gebruik van consumenten als het aantal advertenties neemt toe. De kans is dus groot dat uw concurrenten ook actief zijn. Voorkom dat uw concurrenten ervandoor gaan met uw klanten. Zorg daarom met zichtbaarheid van uw producten dat u de plek van concurrenten verovert.

Overweegt u ook een Google shopping campagne te starten? Lees dan verder op onze Google shopping productpagina.

Terug naar overzicht