• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Trending linkbuilding 2015: trustbuilding

Linkbuilding

Trustbuilding in opkomst?

Het leuke van een nieuw jaar is dat we weer vooruit kunnen kijken. Wat zijn in 2015 op het gebied van SEO de opvallende trends die we zeker niet over het hoofd moeten zien? Daarbij lijkt Google nog een extra stap te maken in de richting van relevantie en kwaliteit. Trending binnen offpage optimalisatie voor het komende jaar is het zogenoemde trustbuilding: het winnen van zo veel mogelijk vertrouwen bij je klanten en daarmee ook bij Google.

Trustbuilding is iets waar Google vanaf nu meer naar gaat kijken. Vertrouwen en onderwerp van gesprek bij klanten worden een steeds grotere factor voor zoekresultaten. Naast linkbuilding moeten we  dus trustbuilding zeker niet schuwen. Het heeft tenslotte een positieve werking op je vindbaarheid op het web. Voor bedrijven en SEO-specialisten dus belangrijk om hier alert mee om te gaan en een strategie te bepalen.

Maar waar bestaat dat vertrouwen dan precies uit? Hoe kun je ervoor zorgen dat je vertrouwen krijgt?

Voorbeelden van trustbuilding

1. Geshared & geliked worden

Heb je wel eens een bericht op social media geplaatst dat door heel veel mensen werd gedeeld? Waarschijnlijk vond je dat heel leuk. Ieder bedrijf ziet uiteraard graag dat mensen zich zo veel mogelijk identificeren met wat jij doet. Dat er veel over je wordt gepraat. Dat ze regelmatig iets van je delen. Google ziet dit als een blijk van vertrouwen bij klanten. Er zijn verschillende sociale media die deze mogelijkheid bieden en je de optie geven om een breed en groot bereik op te bouwen. Denk aan Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest.

Twitter

Het grote voordeel van Twitter is dat het een perfecte manier is om te socializen. Je kunt hier een behoorlijk netwerk opbouwen. Affiniteit met anderen groeit vanzelf, door berichten te plaatsen, vooral op berichten te reageren en mensen te volgen die echt interessant voor je zijn. Hierdoor worden jouw berichten eerder gedeeld omdat ze aansluiten op wat de doelgroep zoekt. Het effect kan zijn dat je gementiond wordt in berichten. En dat is wat je wilt: gezien worden en opvallen in de menigte.

Twitter mentions

Facebook

Zorg dat je jouw Facebookpagina actief bijhoudt. Voeg de bedrijfsgegevens toe en plaats afbeeldingen zodat er een betere beleving is. Door alle informatie te plaatsen komt de pagina namelijk al een stuk betrouwbaarder over. Dit is echter niet voldoende;  je moet ook actie ondernemen! Plaats bijvoorbeeld een poll. Of stel een vraag waarop gereageerd kan worden. Op deze manier nodig je de bezoeker uit een bijdrage te leveren. Want als je pagina leuk of informatief wordt bevonden, zijn mensen eerder geneigd om je pagina te liken of delen dan wanneer er weinig mee wordt gedaan. Zodra je meer verkeer naar je pagina krijgt, is de mogelijkheid dat je bedrijf benoemd wordt ook een stuk hoger. En dat is wederom wat je wilt: bekendheid en trust. Geef ze een reden om over je te praten en je te delen.

Likes krijgen

2. Vermeld worden

Om meer autoriteit te krijgen voor je website is het hebben van zo veel mogelijk backlinks naar je pagina belangrijk. Het krijgen van vermeldingen, ofwel citaties, gaat in de toekomst ook steeds belangrijker worden. Zodra potentiële klanten verwijzingen met jouw naam vaker op verschillende sites tegenkomen, gaat het vertrouwen van de klant groeien. Mensen kunnen bij het zien van jouw naam vanzelf jouw website gaan bezoeken. Een vermelding hoeft niet per se op een bedrijfswebsite te staan. Dit kan bijvoorbeeld ook op een forum of online prikborden.

Een goed voorbeeld van zo’n vermelding is er één van Kliq.nl zelf. Op het forum van Sitedeals staat een topic over de beste linkbuilder. Hierin kan iedereen zijn mening geven en is Kliq meerdere keren genoemd. Daar is Kliq uiteraard heel blij mee!

Kliq citation 2

Kliq citation

3. Gereviewd worden

Reviews zijn ook een belangrijke vorm van trustbuilding. Uiteraard moet wel rekening worden gehouden met een struikelblok: reviews kunnen ook negatief uitvallen. Uit onderzoek van Brightlocal.com is gebleken dat steeds meer mensen de betrouwbaarheid van een bedrijf bepalen aan de hand van geplaatste reviews. Een review krijgen kan op verschillende plekken en op verschillende manieren. Hieronder enkele voorbeelden

Google

Google+ reviews

De meest zichtbare reviews gaan via Google. Meld je bedrijf aan bij Google en vervolgens wordt in de zoekresultaten niet alleen je adres getoond maar ook een plattegrond en reviews zijn direct zichtbaar voor bezoekers. We hebben het hier over zogenoemde rich snippets. De ongeschreven regel telt: hoe actueler de reviews, hoe relevanter en betrouwbaarder deze voor potentiële klanten zijn. Het krijgen van reviews kun je afwachten maar je kunt ook zelf actie ondernemen om ze te verzamelen. Vraag bijvoorbeeld aan je huidige of oude klanten om een review voor je te plaatsen. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een Google+ account. Omdat deze niet anoniem zijn, maakt dit de reviews al snel betrouwbaar voor lezers. Er zit dan namelijk een naam en een echt persoon achter.

Trustpilot

Trustpilot reviews

Naast Google zijn er meer sites waar reviews over bedrijven kunnen worden geplaatst. Een van deze sites is Trustpilot. Noemenswaardig voor deze site is dat er geen censuur wordt toegepast aan de reviews. Iedereen kan zijn of haar ervaring plaatsen en deze is dan ook voor iedereen te lezen. Het handige aan Trustpilot is dat je als bedrijf de  score van je reviews op je website kunt plaatsen. Voor bezoekers op je site geeft dit een gevoel van vertrouwen. Het betekent dat je niet verbergt wat mensen van jouw bedrijf of diensten vinden, ondanks dat dit ook wel eens negatief kan zijn.

Branchegerichte websites

Reviews kunnen ook op meer branchegerichte sites worden geplaatst. Voorbeelden zijn Iens en Zoover. Door van deze sites gebruik te maken bereik je eerder de doelgroep die ook echt op zoek is naar een bedrijf zoals die van jou.

Aan de slag!

Gezien worden. Actief deelnemen. Meerwaarde bieden. Dat zijn de sleutelwoorden voor trustbuilding. Hoe meer er over jouw bedrijf ‘gesproken’ wordt op het internet, hoe meer vertrouwen bij het grotere publiek. Op deze manier word je eerder gezien, gedeeld, gementiond en opgezocht. Zodra dit gebeurt, heeft dit uiteindelijk een positief effect op je ranking in de zoekmachine. Het aantal direct bezoekers naar je website zal toenemen, de sessieduur zal langer worden, de bouncerate zal dalen. Dit zijn signalen die belangkijker zijn geworden in het zoekalgoritme van Google. Scoor je op punten beter, dan zal je dat terug moeten zien in een hogere ranking.

Kortom, 2015 brengt weer allerlei nieuwe uitdagingen op SEO-gebied. Voor bedrijven, websites en marketingprofessionals.  Aan de slag en succes ermee!

Terug naar overzicht