• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Is een DMOZ link meer waard?

Linkbuilding

Deze keer wil ik een kort artikel wijden aan DMOZ, ook wel de Open Directory Project genoemd.

Ik heb regelmatig gelezen op de diverse fora dat gedacht wordt dat een vermelding van je website op DMOZ ontzettend belangrijk, zo niet cruciaal is voor een goede ranking in Google. Een linkvermelding op de autoritaire directory DMOZ zou namelijk zorgen voor extra veel linkkracht en dit zou een positief effect hebben op je positie in de zoekmachine.

Is een link op DMOZ nu echt meer waard?

Nou, het antwoord hierop is simpel: nee, een inkomende link op DMOZ naar je website genereert niet meer linkkracht dan een soortgelijke link op een andere website. Google is hier duidelijk over geweest, er bestaat niet zoiets als een éxtra linkboost voor DMOZ vermeldingen. Een link op DMOZ genereert linkkracht simpelweg omdat de rubrieken van de website een goede pagerank hebben. Daar komt bij dat in veel rubrieken een kritische beheerder alleen kwalitatieve sites opneemt waardoor het aantal uitgaande links in een rubriek vaak beperkt blijft. Maar dat is de énige reden dat een link op DMOZ goed aanslaat. Heb je echter een soortgelijke link op een andere websites met dezelfde pagerank en hetzelfde aantal uitgaande links, dan is die linkkracht net zoveel waard als een links vanaf DMOZ.

Waar gebruikt Google DMOZ voor?

Google maakt gebruik van de Open Directory wanneer zij de pagina van een website niet goed kan crawlen en daardoor niet goed in staat is om te bgrijpen waar de pagina over gaat. Als dat het geval is, dan wordt gekeken of deze pagina mogelijk een vermelding heeft op DMOZ. Op DMOZ heeft een beheerder vaak een aanmelding nauwkeurig bekeken en heeft een goede omschijving kunnen plaatsen over de (pagina van een) website. Die omschrijving gebruikt Google dan om te begrijpen waar de pagina over gaat.

DMOZ omschrijving = description in zoekresulaten

Overigens is het zo dat standaard een omschrijving van een website in DMOZ, door Google wordt overgenomen en getoond in de zoekresultaten. En dat wil je mogelijk niet omdat je denkt dat de description die jezelf hebt geschreven, beter aangeeft waar de pagina over gaat.

In dat geval is het noodzakelijk dat je een meta tag toevoegt in de header om ervoor te zorgen dat de descriptionvan DMOZ niet wordt overgenomen. De meta tag is de volgende:

<meta name=”robots” content=”noodp” />

Terug naar overzicht