• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Een linkprofiel onderzoek

Linkbuilding

Een linkprofiel vergelijk

We weten dan wel dat SEO geen wetenschap is. En als je vervolgens op basis van enkele factoren een linkprofiel onderzoek- en vergelijk doet, dan weten we al van tevoren dat we daar geen al te harde conslusies aan kunnen verbinden. Maar tóch is het interessant om dergelijke onderzoeken of vergelijken zo nu en dan te doen en te kijken of er dan niet op zijn minst opvallende zaken tussen zitten of zaken die wel of niet veel afwijken van wat internationaal als richtlijn wordt gezien.

Vier websites vergeleken: aanpak

We hebben in 1 markt en voor het premium keyword in die markt 4 websites met elkaar vergeleken. Laten we zeggen, de tuinstoelen markt en uit de top-10 op het zoekoord Tuinstoelen 4 websites eruit gehaald om deze met elkaar te vergelijken (we hebben in werkelijkheid een andere markt vergeleken).

Waar hebben we nu naar gekeken in ons onderzoek(je)? De volgende punten hebben we met elkaar vergeleken

  • Logisch: de positie in Google op het zoekwoord
  • Het aandeel nofollow links
  • Het aandeel missing links
  • De verhouding text vs image links
  • De geogafische herkomst
  • Het aandeel binnenkomende links naar de homepage
  • Het percentage exact keyword gebruik
  • Het percentage keyword gebruik in een woordgroep
  • De derivation link quality

Allereerst, wat zijn de posties in Google van deze 4 websites op het zoekwoord.

Vervolgens hebben we de desbetreffende data verzameld via bronnen als Backlinktest.com, Linkdiagnosis.com en de SEO Spy Glass applicatie. De resulaten hebben we naast elkaar gezet en de zaken die er voor ons positief uitsprongen hebben we groen gearceerd en de resultaten die er negatief uitsprongen hebben we rood gearceerd. Oranje gearceerd is een uitkomst waar we geen raad mee kunnen: is dit nu goed of is dit nu een slecht getal?

De uitkomsten van het linkprofiel onderzoek

Wat zijn de opvallende, of misschien ook wel, logische uitkomsten die we zien?

1. De website die op het keyword het laagste staat van deze 4 heeft een relatief laag percentage links dat afkomstig is uit Nederland. Hoe hoger het aandeel links uit Nederland, hoe hoger de positie.

2. De website die het laagst staat heeft een laag exact gebruik van het keyword. Oftewel weinig gebruik van het anchor ‘tuinstoelen’. Bij de site die op 1 staat is dit aandeel hoger en ligt meer in de buurt van wat wij adviseren.  De website die op 5 staat daarentegen heeft weer een zeer hoog gebruik van het exacte zoekwoord. Te hoog zo lijkt het.

3. De website die het laagste staat heeft relatief het minst het keyword opgenomen in de woordgroep anchor.

4. Uitkomsten die ons opvallen/verwarren:

-de website die het laagste staat heeft het hoogst aantal nofollow links. Dit lijkt logisch maar na de Penguin update heb ik vaker gelezen dat een goede verhouding tussen follow en no-follow 80/20 is. Deze uitkomsten lijken echter het tegenovergestelde te beweren.

-de website die op 1 staat heeft 96% van zijn inkomende links laten verwijzen naar de homepagina. je bent geneigd te denken dat dat overgeoptimaliseerd is?

-de website die op 1 staat heeft het hoogst aandeel grade 6 link quality. Grade 6 is de laagste kwaliteitsklasse links, grade 1 is de hoogste.  Deze vergelijking van de link quality van Backlinktest leek me interessant maar het lijkt dat de klasseindeling nog niet optimaal werkt. Het is mij ook niet bekend op basis van welke data een link in een bepaalde klasse wordt geplaatst.

Tot zover het linkprofielen onderzoek. Wat vind jij nu interessante uitkomsten? Of zijn er uitkomsten waar jij meer over kunt zeggen of waar je mijn conclusies onjuist vond? Laat het ons weten in een reactie!

Terug naar overzicht