• Bel: 071 541 8082
  • App: 06 33670729
Bel nu App nu

Top 10 gratis tips Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics is een handige gratis tool om data en bezoekersgedrag te meten van een website. In de praktijk zien we dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van basis instellingen uit Analytics. Hieronder volgen een aantal handige tips om optimaal gebruik te maken van Analytics.

Verkoopfunnel Analytics1. Controleer de Analytics tag

In de praktijk zien we regelmatig een misplaatste Analytics tag op de website. Met als gevolg data uit Analytics niet (volledig) gemeten worden. Zorg dat je de tag plaatst in de header voor de afsluiting van de head. Let op bij het gebruik van een plugin, Het komt regelmatig voor dat een plugin niet zijn werk doet. Controleer met behulp van real-time rapportage of data binnenkomt.

2. Properties voor meerdere domeinen

Het beheerders gedeelte van Analytics bestaat uit tenminste een account, property en weergave. Veel bedrijven hebben een Nederlandse .nl en Belgische .be domein. Het is belangrijk om de bezoekers te onderscheiden, door het gebruik van twee properties met beide een unieke Analytics tag. Op deze manier behoud je onderscheid tussen beide doelgroepen.

3. Dataweergave als backup

Het is verstandig om minimaal twee weergave te hebben voor elke website. De eerste weergave gebruik je niet, uitsluitend als backup. De tweede weergave gebruik je om data mee te analyseren. In deze weergave kan je diverse instellingen toepassen, zoals filters etc.

4. Doelgroep informatie

Wil je meer weten over de bezoekers? Bij property-instellingen kan je de functie voor demografische instellingen activeren, waardoor je informatie krijgt over de leeftijd, geslacht en interesses van de bezoekers. Vooraf dien je eerst de advertentiefunctie van Google te activeren.

5. Intern verkeer uitsluiten

Als bedrijf bezoek je zelf regelmatig de website. Wellicht heb je ook personeelsleden en andere zakenrelaties die de site ook regelmatig bezoeken. Om betrouwbaarheid van de data te waarborgen, zal je jezelf (en andere betrokken partijen) moeten uitsluiten van het bezoekersverkeer, middels IP filters.

6. Verkoopfunnel

Met behulp van de Analytics trechter instellingen (funnel), krijg je inzicht over het bezoekersgedrag in het bestelproces van de webshop. Inzicht in het bestelproces is een veel gebruikte functie van de funnel, daarom wordt de funnel vaak een ‘verkoopfunnel’ genoemd.

7. Doelen instellen

Met Analytics kan je doelen aanmaken en meten op basis van offerte aanvragen, aanmeldingen voor de nieuwsbrief, contact momenten, bezoekersduur en clicks op specifieke buttons.

8. E-commerce instellingen

Verkrijg inzichten in je verkopen met behulp van e-commerce instellingen. Kom te weten welke kanalen de meeste omzet genereren, wat de gemiddelde bestelwaarde is en welke kosten hier tegenover staan. Met name als je gebruik maakt van paid search, display of affiliates kanalen. Een koppeling van Adwords naar Analytics is hierbij onmisbaar.

9. Site search instellingen

Veel websites hebben een interne zoekfunctie om bezoekers de gelegenheid te geven producten, diensten of nieuwsberichten te zoeken. Benut de site search instellingen van Analytics. Op deze manier krijg je meer inzicht in behoeftes van de bezoekers. Denk aan producten die ontbreken of de huidige navigatie die verder geoptimaliseerd kan worden. Dit is een voorbeeld van een maatregel waarmee je de website gebruiksvriendelijk maakt. Hierdoor is de kans op conversie groter.

10. Social media en e-mail verkeer

Wil je inkomsten van jouw social media berichten meten? Bepaal de inkomsten en ROI van clicks op links in specifieke social media berichten of links in mailings. Gebruik de URL-maker van Google om custom URL’s te maken, zodat traffic en conversie meetbaar worden in Analytics. Klik hier voor de URL-maker.

Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics? Neem dan contact met ons op via info@kliq.nl of 071 – 541 8082.

Terug naar overzicht