• Bel: 071 541 8082
Bel nu

6 SEO tips voor het MKB

Zoekmachine optimalisatie

Bedrijven uit het MKB hebben vaak minder tijd en budget om zich bezig te houden met marketing, laat staan internet marketing. Helaas houden zoekmachines hier geen rekening mee. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een goed en bruikbaar middel voor de MKB’er om de zichtbaarheid van je website online, lokaal te verbeteren.

Hier enkele korte tips voor het MKB voor het verbeteren van de SERP en de bezoekerservaring.

1. Meld je aan Google Places

Sinds maar 2012 wordt door Google prominenter gebruik gemaakt van gepersonaliseerd zoeken. Deze vorm van zoeken heeft tot gevolg dat er veel meer lokale zoekresultaten worden getoond op de eerste pagina van de zoekuitslagen, boven de vouw. Vaak staan deze lokale zoekresultaten geheel bovenaan. Wil je als lokaal goed gevonden worden, dan is het zaak dat je ook in die lokale zoekresultaten wordt opgenomen. Dit is mogelijk door je bedrijf aan te melden bij Google places, ook wel Google maps genoemd.

Lokale zoekresultaten

2. Verander zoveel mogelijk in content (tekst)

In het oog van zoekmachines  is content nog steeds het belangrijkst. Hoe meer content je website bevat, de meer mogelijkheden zijn er voor zoekmachinegebruikers om jouw website te vinden. Een handige tip die ik je wil meegeven is het weergeven van zoveel mogelijk dynamische content op je website. Denk hierbij aan blogartikelen, nieuwsberichten, reviews van klanten, polls enzovoort. Hoe meer dynamische content, hoe beter.

3. Maak het persoonlijk

We gaan nog iets dieper in op het aspect reviews. Wanneer je kleine bedrijven vergelijkt met internationale bedrijven hebben zij één groot voordeel over de internationale firma’s: een persoonlijke boodschap. Door de stem van je klanten te laten horen laat je een herkenbare stempel achter op de markt, wat zorgt voor vertrouwen. Wanneer jij op je website deze meningen laat tonen, dan hebben consumenten meer vertrouwen in wat ze kopen.

4. Optimaliseer voor lokale zoekopdrachten

Zorg er voor dat op de homepage van je website het adres van je bedrijf is opgenomen zodat deze door de bots kan worden geïndexeerd. Wanneer je dit doet dan toont Google in de zoekresultaten het adres onder de description van je website. Dit verhoogt natuurlijk de lokale herkenbaarheid. Ook heeft dit tot voordeel dat je website eerder tussen de lokale zoekresultaten wordt getoond (i.c.m. de aanmelding bij Google Places).

5. Maximaliseer de laadsnelheid van je website

Websites van kleine bedrijven staan er om bekend om niet de snelste laadsnelheden te halen. De laadsnelheid van de website is meestal het laatste waar ondernemers zich druk om maken. Maar aangezien Google de snelheden van websites ook meetelt in de ranking is het een belangrijk onderdeel geworden. In ons blogartikel over de pagespeed tool lees je hier meer over. Een langere laadtijd kan er overigens ook voor zorgen dat bezoekers sneller de website verlaten. En daar is het Google natuurlijk om te doen.

6. Optimaliseer interne links

Interne links kunnen veel waarde toevoegen aan je website. Veel kleine bedrijven verzuimen het om door oude posts te bladeren om onderlinge links op te bouwen of te onderhouden. Het is voor de bezoeker een positieve ervaring als een desbetreffend artikel linkmogelijkheden geeft naar extra of andere informatiebronnen binnen de website.

Terug naar overzicht