• Bel: 071 541 8082
Bel nu

Een relevant linkprofiel opbouwen

Linkbuilding

Aandachtspunten bij het linkbuilden

De zoekmachines zien inkomende links als niet of moeilijk manipuleerbaar; het enige wat men zelf totaal in de hand heeft zijn de uitgaande links. Wanneer minder kwalitatieve sites naar een site linken, zou dit niet in het nadeel spelen van deze site. Omgekeerd, als die site linkt naar hen dan heeft dat een negatieve invloed op de ranking van die site. In wezen kan het niet schaden om zoveel mogelijk inkomende links te zoeken. Toch is het aan te raden selectief te werk te gaan! Inkomende links kunnen zwaar of licht doorwegen, dat is afhankelijk van verschillende factoren:

  1. De aanwezigheid van trefwoorden in de anchortekst van die links. Varieer ook regelmatig in het gebruik van trefwoorden voor bepaalde anchortekst en combineer de trefwoorden met andere nuttige tekst. Enkel en alleen (overal dezelfde) keywords in de anchortekst zetten, kan men beschouwen als spamming.
  2. Elke pagina heeft een bepaalde hoeveelheid linkpopulariteit die ze kan weggeven aan andere websites. Elke bijkomende link op zo een pagina zorgt voor een waardedaling van elke uitgaande link. M.a.w. een inkomende link afkomstig van een pagina met veel uitgaande links weegt niet zo sterk door als een link afkomstig van een pagina met slechts één of enkele uitgaande links. Te veel links zou kunnen wijzen op zogenaamde link farms; sites die volledig bezet zijn met uitgaande links om de zoekmachines te misleiden. Zulke inbound links zijn niets waard. Het gerucht bestaat dat de zoekmachines in de toekomst zulke links zouden bestraffen, maar dat is twijfelachtig omdat men de concurrentie dan zware schade kan toebrengen!
  3. Inkomende links van een site met een zo hoog mogelijke PR-waarde hebben een veel groter effect dan vele inkomende links van sites met een minimale PR-waarde.
  4. Backlinks afkomstig van hetzelfde C-Class ip worden meestal gehost door hetzelfde bedrijf of dezelfde organisatie. Dat kan een negatieve invloed hebben op de ranking. Men spreekt over éénzelfde C-Class wanneer de eerste drie octets gelijk zijn. Bv. 217.136.50.25 en 217.136.50.55. Enkel het laatste octet veschilt. Het is dus de bedoeling om inkomende links afkomstig van verschillende C-class ip’s te verkrijgen.
  5. Men moet zich focussen op inhoudgerelateerde sites. Off topic links kunnen op lange termijn negatief doorwegen.

Deze selectieve manier van werken is een noodzaak! De SE-industrie evolueert en ze reageert dan ook snel op abuse. Google bezit een algoritme om nieuwe sites, die plots spectaculair aan linkpopulariteit inwinnen, in een sandbox te plaatsen. D.w.z. het effect van die vele stemmen wordt gedurende een paar maanden vertraagd. Google gaat er van uit dat een nieuwe site op een natuurlijke manier links moet verkrijgen en een grote hoeveelheid op een korte tijd zou wijzen op misbruik. Wanneer de inkomende links er nog zijn na die langdurige periode en dus gerijpt zijn, kan het eindelijk de verwachte vruchten afwerpen. Hoewel als een site betrouwbaar lijkt in Googles ogen, dan is het mogelijk dat er geen geplande vertraging plaatsvindt.

Terug naar overzicht