• Bel: 071 541 8082
Bel nu

Top 3 gratis tips ‘conversie optimalisatie check out’

Conversie

Massaal kopen we tegenwoordig producten online. Het aantal webshops groeit explosief. De consument lijkt het online shoppen ieder jaar weer meer te ontdekken. Toch zijn er ook schaduwzijden die het krijgen van meer leads in de weg zitten. Veel goed gevulde winkelmandjes blijven regelmatig eenzaam achter, zonder dat er uiteindelijk is afgerekend aan de kassa. Weten hoe u dit zo veel mogelijk kunt voorkomen? We geven hieronder in ieder geval 3 tips hoe u met conversie optimalisatie in de check out voor verbeteringen kan zorgen.

1. Informeer transparant en vroegtijdig

De meeste mensen haken tijdens het betalen af, omdat ze gedurende het betalingsproces geconfronteerd worden met onverwachte kosten of overige onbekende informatie. Laat daarom vroegtijdig zien in het winkelmandje hoeveel eventuele verzendkosten bedragen of hoelang bijvoorbeeld de levertijd is. Wanneer u uw klant in een later stadium verrast met hogere kosten, dan leidt dat in veel gevallen tot veel irritatie en blijven volgeladen winkelmandjes onafgerekend.

Naamloos

2. Zorg voor extra bevestiging

Let erop dat de klant bij iedere stap weet waar hij of zij aan toe is. Laat bij iedere stap zien welke producten er zijn besteld en wat de totale kosten zijn. De klant vindt het prettig om te zien wat precies de bestelling is: dit wekt vertrouwen en geeft zekerheid.

Naamloos

Ook wanneer klanten hun persoonlijke gegevens moeten invullen, zorg er dan voor dat ze weten of ze dit goed hebben gedaan. Bevestig dit met het laten zien van groene vinkjes achter de invulvelden. Mensen komen er bovendien op een positieve manier achter wanneer ze iets verkeerd hebben ingevuld (wat regelmatig gebeurt). Veel webshops attenderen klanten met rood gemarkeerde velden, uitroeptekens of onvriendelijke teksten. Niet doen! De ervaring leert namelijk dat dit minder converterend is en mensen eerder geneigd zijn om af te haken.

3. Vraag niet meer dan nodig

Vraag tijdens het bestelproces nooit meer dan nodig is aan klanten. Invulvelden die onnodig uitgebreid zijn en waar klanten lang de tijd voor nodig hebben, zorgen voor meer afhakers.

Let er ook goed op wat u vraagt. Wanneer u bijvoorbeeld om een telefoonnummer aan de klant vraagt, licht dan toe waarvoor u het nummer nodig hebt. Het klakkeloos vragen van allerlei privégegevens kan namelijk tot minder vertrouwen bij klanten zorgen. Het gevoel ontstaat dat het die informatie ergens anders voor wordt gebruikt. De voornaamste risico’s: mensen haken af of gaan dan verkeerde gegevens invullen.

Meer weten?

Wilt u nog meer weten over conversie optimalisatie in de check out? Om ervoor te zorgen dat bezoekers eerder hun winkelmandje bij u af komen rekenen? Neem dan contact op met Kliq.

conversie optimalisatie check out

Terug naar overzicht